HERNIA

Onderrug/Lumbare

Wat is een Hernia?

Een hernia is wanneer het zachte midden van een tussenwervel naar buiten wordt geduwd door een kleine scheur in de tussenwervel wand.

De pijnscheut wordt veroorzaakt door een tussenwervel die door verkeerde belasting aan het inscheuren is. Zo’n inscheuring wordt in de medische wereld een herniatie genoemd. Spit is bijvoorbeeld een beginnende hernia.

Bij een Hernia ervaren we een acute pijnscheut, in de volksmond spreken we ook wel over “door je rug gaan”. Soms staat men daarna een paar dagen scheef (een antalgische houding).  Je hersenen zijn erg slim, het zal je spieren vertellen om te verkrampen in de wervelkolom om te voorkomen dat je de tussenwervel laadt en meer trauma / scheuren veroorzaakt, helaas kan de spierspasme erg pijnlijk zijn.

Antalgische houding

Hernia Stadia.

2.

3.

4.

5.

stages.png

Hernia’s kennen verschillende stadia met een graad 0 - 5

0.  Normale tussenwervel: Geen verplaatsing van de nucleus

1. Verstoorde wervel: Nucleus bulging naar een zijde

2.  Milde inscheuring fibrosus: Nucleus scheurt/hernieert door 25-50% van fibrosus

3.  Bulging: Matige inscheuring fibrosus / nucleus scheurt/hernieert door 50-75% van fibrosus

4.  Hernia: Ernstige inscheuring fibrosus / nucleus scheurt/hernieert door 75-95% van fibrosus

5.  Prolaps: Volledige inscheuring fibrosus / nucleus scheurt/hernieert door 100% fibrosus, nucleus vloeit in merg.

Spit is een 2-3 gradatie herniatie en benadert een volledige hernia.

Bij alle gradaties van een tussenwervel-herniatie is het mogelijk dat de tussenwervel tegen een zenuwbaan aandrukt. In de onderrug is de naam van de hoofdzenuw de Ischias zenuw.

Ischias betekent dus irritatie van de Ischias zenuwbaan en is een symptoom van Spit of een volledige hernia.

Chiropractie bij een Hernia.

Door chiropractische behandelingen zijn rugklachten als Hernia/Spit/Ischias meestal goed te verhelpen. Met corrigerende handelingen wordt een verdere beschadiging van de tussenwervel-

schijven en zenuwen voorkomen en herstel bevorderd. Chiropractische behandelingen hebben tot doel een foutieve lichaamshouding te verbeteren, de beweeglijkheid van de wervelkolom te vergroten en de functie van de geïrriteerde zenuwen te herstellen.

Dit gebeurt door gebruik van chiropractische technieken (zie onze technieken pagina). Een van de technieken is chiropractische manipulatie. Met de handen wordt druk op het gewricht gezet en het gewricht in beweging gebracht. Hierdoor herstelt de bewegingsvrijheid van het gewricht en vermindert de pijn.

Wat zijn de oorzaken van
een Hernia?

• Slechte houding bij zitten, staan, tillen of lopen

Wat zijn symptomen bij een Hernia?

De meest voorkomende symptomen voor een

hernia in de onderrug (lumbale wervelkolom).

Bij een hernia is de pijn die we voelen de bedrukking van een zenuw, deze zenuwpijn noemen we bij een hernia in de onderrug Ischias. Het is een zenuwpijn die vooral voelbaar is in de onderrug,  bil en het been. Het komt bijna nooit voor dat de ischias pijn zich in beide billen en benen manifesteert.

De ischias zenuw is de grootste zenuw van het lichaam. Als deze geïrriteerd is, kan de pijn voelbaar zijn in een groot deel van het been. Patiënten beschrijven de pijn aanvankelijk als een scherpe, zeurende pijn die naar verloop een dof gevoel geeft. Als het langer duurt, wordt de pijn vaak als brandend ervaren. Naast de chiropractische behandeling van de wervelkolom zal de chiropractor speciale oefeningen adviseren. Voor de bevordering van het genezingsproces is het wenselijk dat deze oefeningen regelmatig worden uitgevoerd.

Meest voorkomende symptomen:

• Pijn in de onderrug/bekken

• Pijn met bepaalde bewegen (bukken/tillen of rotatie van rug)

• Uitstraling pijn over de billen, bekken tot de knie of voet

• Uitstraling manifesteert als tintelen of doof gevoel in de bil/been

• Pijn in de onderrug bij hoesten/niezen/persen

.png