HOOFDPIJN

Spanningshoofdpijn.

Meestal is de pijn beiderzijds op het hoofd aanwezig en komt soms ook eenzijdig voor. Indien de pijn eenzijdig voorkomt dan moet ook gedacht worden aan andere hoofdpijnsoorten

De pijn is drukkend, een knellend band gevoel om het hoofd of zeurend van karakter, waarbij de nek en schouders vaak mee doen. De pijn is mild tot matig en wordt niet erger bij lichamelijke inspanning. Er is geen sprake van misselijkheid of overgeven. De aanwezigheid kan variëren van 30 minuten tot dagelijks.

Wanneer de hoofdpijn ernstig is, dan zijn er vaak symptomen van migraine aanwezig, zoals overgevoeligheid voor licht en geluid, misselijkheid en een kloppende hoofdpijn. Auraverschijnselen komen niet voor. De hoofdpijn kan getriggerd worden door, stress momenten, gebrek aan slaap, vermoeidheid of een onregelmatig levenspatroon.

Oorzaken van spanningshoofdpijn:

• Lichamelijke inspanning

• Vermoeidheid

• Ooginspanning

• Verkeerde houding

• Bovenrug ademhalen

• Overbelasting van de kauwspieren

Vaak wordt spanningshoofdpijn veroorzaakt door verkeerde houdingen en beweegpatronen van het lichaam. Door stijfheid in de wervelkolom worden spieren overbelast en omliggende zenuwen raken geïrriteerd, wat kan leiden tot spanningshoofdpijn.

Migraine.

De meest opvallende vorm van migraine is die waarbij hoofdpijn het grote probleem is. De hoofdpijn zit vaak aan 1 kant van je hoofd, is vaak bonkend en ernstig. Het wordt erger als je bijvoorbeeld de trap op loopt. Je kunt ook misselijk worden en zelfs overgeven. Of je hebt zo’n last van het licht en geluid bij de hoofdpijn, dat je in een stille en donkere ruimte moet zitten of liggen.

Bij migraine heb je last van een heftige, kloppende hoofdpijn. Meestal aan één kant van het hoofd, maar soms ook aan beide kanten. De hoofdpijn komt in meerdere aanvallen. Je hebt hier zoveel last van dat het je dagelijkse leven in de weg zit.

Daarnaast kun je last hebben van de volgende kenmerken:

•  Je ziet minder goed aan een kant van je gezichtsveld.

•  Je ziet vlekken en lichtflitsen.

•  Je kunt moeilijk praten.

•  Je voelt je misselijk.

•  Je moet overgeven.

•  Je bent gevoelig voor geluid, licht en geur.

•  Je aanval duurt uren tot dagen.

Migraine kan veroorzaakt worden door verwijde bloedvaten in het hoofd en een prikkeling van de zenuwen rondom die bloedvaten. Hormonale schommelingen, sommige medicijnen, alcohol of bepaalde voeding kunnen ook migraine veroorzaken.

Als de chiropractor heeft geconcludeerd dat er een verband is tussen de migraine en uw wervels, gewrichten of zenuwen, dan is een chiropractische behandeling zinvol.

A4 (1).jpg

Hoofdpijn vanuit de kaak (TMD)

external-content_edited.jpg

Kaakpijn, een beperkte of afwijkende mondopening of krakende geluiden zijn veel voorkomende symptomen bij kaakklachten.  Ook een groot aantal gevallen van nekpijn, hoofdpijn, oorpijn, tandpijn en aangezichtsklachten vinden hun oorzaak in de bredere kaakregio.

De nabijheid van het binnenoor maakt dat chronische oorpijn en oorsuizen (tinnitus) – in sommige gevallen – veroorzaakt worden door onderliggende kaakdysfuncties.

Het kaakgewricht kan overbelast raken door bijvoorbeeld tandenknarsen tijdens het slapen, wanneer er op iets hards is gebeten of door een blessure als gevolg van een val of whiplash. Door de irritatie van het kaakgewricht ontstaat er een spanning en spierreactie waardoor de gezichtszenuw onder druk wordt gezet en geïrriteerd raakt. Dit kan pijn veroorzaken in het kaakgewricht.

De meest voorkomende klachten bij TMD zijn:

• pijn of vermoeidheid van de kauwspieren

• het niet goed kunnen openen van de mond

• pijn in en om het kaakgewricht, wat kan voelen als oorpijn

• knappende of krakende kaakgewrichten

• overgevoelige of pijnlijke tanden en kiezen

• abnormale slijtage van het gebit

• hoofd- en nekpijn

• brokgevoel in de keel

Hoofdpijn van een whiplash

Een whiplash is een nektrauma dat ontstaat als gevolg van een versnelde beweging van de hoofd. In de meeste gevallen gaat het hierbij om een beweging waarbij het hoofd van voor naar achtereen wordt bewogen of andersom. Een kop-staart ongeval met een auto is hier een goed voorbeeld van.

Wat zijn de oorzaken?

Zoals eerder aangegeven zijn vooral de achteraanrijdingen beducht vanwege het optreden van een nekletsel van het whiplashtype. Toch zijn het niet alleen de aanrijdingen die een whiplash veroorzaken, ook sportongevallen en duikongelukken zijn een veelvuldige oorzaak van nekletsel. De gevolgen zijn zeer uiteenlopend, de ene persoon heeft geen enkele last, de andere persoon heeft klachten gedurende een aantal weken en weer een ander persoon kan blijvende klachten houden die uiteindelijk leiden tot disfunctioneren en participatieproblemen op werk en sport. Er is nog onvoldoende inzicht in de oorzaken van deze verschillen.

Er is een indeling gemaakt in de klachten optredend na een whiplash letsel. Er wordt een onderscheid gemaakt in een viertal klassen:

Klasse 1: Nekpijn en stijfheid zonder lichamelijke afwijkingen

Klasse 2: Nekpijn met bewegingsbeperking door spier en gewricht letsel

Klasse 3: Nekklachten met verschijnselen van zenuwuitval

Klasse 4: Nekklachten met breuken van wervels

Symptomen van nek whiplash

• Nekpijn en/of hoofdpijn

• Verminderde beweging van de hals

• Gevoelig voor licht

• Pijn in schouder en arm

• Duizeligheid