Wat is Ischias?

Bij Ischias ervaren we een acute pijnscheut, in de volksmond spreken we ook wel over “door je rug gaan”. Soms staat men daarna een paar dagen scheef (een analogische houding). De pijnscheut wordt veroorzaakt door een tussenwervel die door verkeerde belasting aan het inscheuren is. Zo’n inscheuring wordt in de medische wereld een herniatie genoemd. Ischias is dus een beginnende hernia. De tussenwervel die deels inscheurt, drukt door verkeerde belasting tegen een zenuw, geeft een acute schok door de onderrug en kan nog dagen of weken zeurend aanvoelen.

Ischias-pijn is een beklemming van de grote zenuwbundel die vanuit de onderrug het been in loopt: de Ischias-zenuw. De term Ischias komt hier vandaan. Als deze grote beenzenuw (Ischias-zenuw) beklemd wordt, komt dat meestal door een hernia die laag in de rug op de zenuw drukt.

Ischias-pijn kan zeurend of stekend zijn en trekt soms helemaal door tot in het onderbeen of zelfs de voet. Meestal echter blijft de pijn enkel in de bil en bovenbeen.

De pijn is ook illustratief voor een Spit-aanval.

Spit is een 2-3 gradatie herniatie en benadert een volledige hernia.

Bij alle gradaties van een tussenwervel-herniatie is het mogelijk dat de tussenwervel tegen een zenuwbaan aandrukt.

Chiropractie bij Ischias.

Door chiropractische behandelingen zijn rugklachten als ischias meestal goed te verhelpen. Met corrigerende handelingen wordt een verdere beschadiging van de tussenwervelschijven en zenuwen voorkomen en herstel bevorderd.

Chiropractische behandelingen hebben tot doel een foutieve lichaamshouding te verbeteren, de beweeglijkheid van de wervelkolom te vergroten en de functie van de geïrriteerde zenuwen te herstellen. Dit gebeurt door gebruik van speciale technieken (zie onze technieken pagina). Een van de technieken is chiropractische manipulatie. Met de handen wordt druk op het gewricht gezet en het gewricht in beweging gebracht.  Zo herstelt de mobiliteit van het gewricht en vermindert de pijn.

Wat zijn de oorzaken van Ischias?

• Slechte houding bij zitten, staan of lopen

Andere oorzaken zijn:

Wat zijn symptomen bij Ischias?

De meest voorkomende symptomen van ischias.

Ischias een veel voorkomende klacht. Het is een zenuwpijn die vooral voelbaar is in de bil en het been. Het komt bijna nooit voor dat de ischiaspijn zich in beide billen en benen manifesteert. De Ischias-zenuw is de grootste zenuw van het lichaam.

Als deze geïrriteerd is, kan de pijn voelbaar zijn in een groot deel van het lichaam. Patiënten beschrijven de pijn aanvankelijk als een scherpe, zeurende pijn die naar verloop een dof gevoel geeft. Als het langer duurt, wordt de pijn vaak als brandend ervaren. Naast de chiropractische behandeling van de Ischias-zenuw zal de chiropractor speciale oefeningen adviseren. Voor de bevordering van het genezingsproces is het wenselijk dat deze Ischias-oefeningen regelmatig worden uitgevoerd.