nekpijn

NEKKLACHTEN

Wat is een Nek Hernia?

Een hernia is wanneer het zachte midden van een tussenwervel naar buiten wordt geduwd door een kleine scheur in de tussenwervel wand.

De pijnscheut wordt veroorzaakt door een tussenwervel die door verkeerde belasting aan het inscheuren is. Zo’n inscheuring wordt in de medische wereld een herniatie genoemd.

Een hernia is een beschadiging van de tussenwervelschijf die uitstulpt/duwt op een zenuwwortel/ruggenmerg. Een tussenwervel dient als een schokbreker en maakt ruimte voor de zenuwbanen. De tussenwervel kan verzwakken door verkeerde beweegpatronen, door bijvoorbeeld tillen, bukken of veel herhaling in een bepaalde beweging. Vooral een combinatie van bukken en draaien kan erg belastend zijn. De druk op de zenuwbanen kunt rugpijn geven met uitstraling naar het arm, een verdoofd gevoel en verminderde kracht.

Meest voorkomende symptomen:

• Pijn in de nek, schouder, schouderblad, arm

• Pijn met bepaalde bewegingen (arm of nek bewegen)

• Uitstraling pijn over de schouder, arm tot aan vingers

• Uitstraling manifesteert als tintelen of doof gevoel in de arm/hand

• Pijn in de nek bij hoesten/niezen/persen

Herken je jezelf in bovenstaande symptomen/informatie? Maak nu een afspraak met een van onze chiropractoren.

.png

Wat is Thoracic Outlet Syndroom?

ser-new-image5.jpg

Het Thoracic Outlet Syndroom (TOS) is een naam voor aandoeningen waarbij de vaat-zenuwbundel die in het nek en schoudergebied ligt bekneld raakt. De vaat-zenuwbundel komende van de brachial plexus met twee bloedvaten loopt onder het sleutelbeen door vooral de arm in.

De beknelling ontstaat meestal ter hoogte van het bovenste halsgedeelte en de borst. Hier ligt de vaat-zenuwbundel in een nauwe ruimte tussen de aanwezige spieren, botten en banden. De klachten kunnen in de hele arm zijn of duidelijk afgebakend in bepaalde regio’s van de arm en hand (afhankelijk van welke zenuw of bloedvat is bekneld).

Het brachial plexus loopt tussen het sleutelbeen, eerste rib en onder spieren door, wanneer de ruimte beperkt is kunnen de volgende symptomen verschijnen:

• brandige, zeurende of stekende pijn in de nek, de schouder, de arm, de pols, de fingers

• tintelingen/dof/prikkende of slapend gevoel in de nek, de schouder, de arm, de pols, de vingers

• krachtsverlies in de schouder, de arm of hand

• zwaar gevoel in de nek, de schouder, de arm

• zwelling en een gespannen gevoel van de arm

• blauwe verkleuring van de hand en het opzwellen van oppervlakkig liggende aderen wijzen op beknelling van de ader

• uitstralende pijn in de nek, kaken en het achterhoofd

• stijfheid in nek, arm en schouder kan ontstaan

Wat is Upper Cross
Syndrome?

3325fa54b689e657a134aed408b46272-7d37e11

Vaak zijn pijnklachten aanwezig in de nek/schouders, zoals beknellingspijnen met uitstralingen in de armen, handen en vingers. Of bijvoorbeeld hoofdpijnklachten. Dit soort pijnen kan kortdurend aanwezig zijn of constant, maar is meerdere maanden of jaren aanwezig.

Blootstelling van het menselijk lichaam aan zwaartekracht, bijvoorbeeld bij het staan ​​of lopen, is noodzakelijk om de juiste activiteit van de skeletspieren te verzekeren die verantwoordelijk zijn voor het handhaven van een goede lichaamshouding. Wanneer deze spieren gedurende een langere periode niet worden gestimuleerd om de zwaartekracht te weerstaan, bijvoorbeeld tijdens langdurig zitten of liggen, wordt hun stabiliserende functie verstoord door de hypoactiviteitsreactie die resulteert in spierzwakte en atrofie.

Het gebrek aan stabiliteit van het bewegingsapparaat veroorzaakt een compensatiemechanisme - de stabiliserende functie wordt ingehaald door de mobiliserende spieren. Als bijwerking leidt een dergelijke compensatie echter tot een verhoogde activiteit van mobilisatoren (hyperactiviteit) en vervolgens hun verminderde flexibiliteit, wat uiteindelijk kan leiden tot een pathologische kettingreactie in het bewegingsapparaat.

Whiplash

A4 (1).jpg

Een whiplash is een nektrauma dat ontstaat als gevolg van een versnelde beweging van de hoofd. In de meeste gevallen gaat het hierbij om een beweging waarbij het hoofd van voor naar achtereen wordt bewogen of andersom. Een kop-staart ongeval met een auto is hier een goed voorbeeld van.

Wat zijn de oorzaken?

Zoals eerder aangegeven zijn vooral de achteraanrijdingen beducht vanwege het optreden van een nekletsel van het whiplashtype. Toch zijn het niet alleen de aanrijdingen die een whiplash veroorzaken, ook sportongevallen en duikongelukken zijn een veelvuldige oorzaak van nekletsel. De gevolgen zijn zeer uiteenlopend, de ene persoon heeft geen enkele last, de andere persoon heeft klachten gedurende een aantal weken en weer een ander persoon kan blijvende klachten houden die uiteindelijk leiden tot disfunctioneren en participatieproblemen op werk en sport. Er is nog onvoldoende inzicht in de oorzaken van deze verschillen.

Er is een indeling gemaakt in de klachten optredend na een whiplash letsel. Er wordt een onderscheid gemaakt in een viertal klassen:

Klasse 1: Nekpijn en stijfheid zonder lichamelijke afwijkingen

Klasse 2: Nekpijn met bewegingsbeperking door spier en gewricht letsel

Klasse 3: Nekklachten met verschijnselen van zenuwuitval

Klasse 4: Nekklachten met breuken van wervels

Symptomen van nek whiplash

• Nekpijn

• Verminderde beweging van de hals

• Gevoelig voor licht

• Pijn in schouder en arm

• Duizeligheid