Chiropractie tijdens zwangerschap

December 7, 2017

Bij Avant-Garde Chiropractie behandelen wij vrouwen tijdens en na de zwangerschap voor onder andere de onderstaande klachten:

-  Onderrugpijn
-  Bekkeninstabiliteit/ Bekkenpijn
-  Strakke/ gespannen buik
-  Nekpijn
-  Hoofdpijn
-  Beenpijn/uitstraling
-  Borst/buikpijn

Wat zijn de oorzaken van onderrugpijn/ bekkenpijn tijdens de zwangerschap?

De oorzaken hiervan zijn:  toename van het lichaamsgewicht, veranderingen in het bekken,
bijvoorbeeld een scheefstand of een fixatie en verandering van de lichaamshouding zoals een
uitstekende buik in combinatie met een te holle rug . Tijdens de zwangerschap kunnen één of beide bekken/SI- gewrichten geblokkeerd zijn. Dit geeft bekkenpijn, bilpijn, liespijn en pijn in de benen. Deze hoeven niet allemaal tegelijkertijd aanwezig te zijn. Een SI gewrichtsblokkade kan leiden

tot een bekkenscheefstand of bekkenwringing (bekkentorsie).
De veranderingen onder in de wervelkolom en het bekken kunnen op hun beurt weer leiden tot klachten in

de middenrug, bovenrug en zelfs de nek.  Deze klachten lopen vaak door elkaar heen.

Hoe ontstaat bekkeninstabiliteit?

Door hormonale veranderingen worden aan het einde van de zwangerschap de banden en

gewrichtskapsels van de bekkenbodem en de bekkenring rekbaarder.  Deze toegenomen beweeglijkheid

(hypermobiliteit) kan na de geboorte leiden tot bekkeninstabiliteit. Bekkeninstabiliteit noemen we ookwel

symfysiolyse of symfysis pubis disfunctie. De druk van het lichaamsgewicht op de hypermobiele banden en gewrichten geeft pijn rond de bekkengewrichten en het schaambeen.

Wat kan chiropractie voor u betekenen?

Chiropractie is bovendien een veilige geneeswijze, waarbij geen medicijnen worden gebruikt. Dit is

natuurlijk erg belangrijk tijdens de zwangerschap voor zowel de moeder als de baby. De

behandeling is erg zacht en we gebruiken specifieke technieken om pijn en ongemak te verlichten

tijdens de zwangerschap, evenals het stimuleren van een prettige bevalling.

Ons doel is om tijdens de zwangerschap een hoog niveau van zorg te bieden om het comfort en de veiligheid van zowel moeder als baby te verzekeren, we bieden nazorg wanneer de baby is

geboren. Door gebruik van speciale zwangerschapstechnieken kunnen zwangere vrouwen tot op de dag van de bevalling behandeld worden om zo optimale mobiliteit in het bekken te bevorderen, het bevallingsproces te vergemakkelijken en instabiliteit tegen te gaan.  Als de bekkengordel en de

(lage) rug weer normaal kunnen functioneren, wordt de optimale ruimte in de buikholte hersteld en worden de laatste fase van de zwangerschap en de uitdrijving een stuk gemakkelijke.

Share on Twitter

Featured Posts