3 bewegingspatronen om te leven zonder pijn

Het menselijk lichaam is een fantastisch compensatiemechanisme..soms tot zijn eigen nadeel.


Waarom leert ons lichaam compenseren?


1. Om pijn te vermijden: Chronische pijn kan leiden tot op pijn gebaseerde bewegingspatronen die slechte gewoonten kunnen vormen die moeilijk te doorbreken zijn! Deze bewegingspatronen kunnen op hun beurt leiden tot verder letsel, weefselbeschadiging en pijn.

2. Om energie te besparen: Ons lichaam houdt ervan energie-efficiënt te zijn tot het punt van luiheid en herhaling van deze luie bewegingspatronen kan een gewoonte worden.


Bewustzijn is de sleutel, hier zijn onze top 3 reflex bewegingspatronen die we onze patiënten elke dag opnieuw leren te doen.


Houding:


Ons lichaam wil energiezuinig zijn en een veel voorkomend patroon is om voorover te buigen (buigen) in onze stoelen omdat het ons kost om rechtop te zitten en onze kernspieren te gebruiken. Het gebrek aan gebruik zal gewoonlijk leiden tot een vermindering van het aantal en de grootte van spiercellen. Dit is gedeeltelijk de reden waarom we lang zitten vermoeiend vinden, omdat spiercellen ons van onze energie (ATP) voorzien en het gebrek aan gebruik de productie van ATP vermindert. Je moet energie besteden om het te maken!


Een slechte houding kan leiden tot aandoeningen als: hoofdpijn, migraine, bruxisme, hernia's, radiculopathieën, RSI (tenniselleboog) & nek-/rugpijn.



Ademen:


Buikademhaling is het normale ademhalingspatroon, maar we merken dat veel van onze patiënten borstademhalers zijn. Door dit patroon worden de nekspieren overbelast, waardoor ze gespannen en geïrriteerd raken en de kern en het middenrif zwakker worden door gebrek aan gebruik. Buikademhaling is de basis van kernstabiliteit en onvermogen om dit te doen kan leiden tot sportblessures, migraine, hoofdpijn, thoracic outlet-syndroom en hernia's.


Squat:

Een squat patroon is niet alleen voor sportschoolbezoekers en bodybuilders, het is eigenlijk een normaal fysiologisch bewegingspatroon dat onze ruggengraat en zenuwstelsel spaart en onze heupgewrichten gebruikt om te scharnieren. We zijn ontworpen om te rusten, te poepen en te bevallen in een squat patroon. Verlies van deze beweging is verbonden met lumbale hernia's, ischias, heupartrose en radiculopathieën.