Bekkeninstabiliteit: Oorzaken, symptomen en behandeling



Heb je weleens pijn in je bekken, onderrug, of liezen? Of voelt het traplopen

ineens niet meer fijn? Grote kans dat je last hebt van bekkeninstabiliteit.

Een vervelend of pijnlijk gevoel in de regio van het bekken komt vooral voor

bij zwangere vrouwen. Hoe ontstaat bekkeninstabiliteit, welke symptomen

kun je ervaren en hoe verminder je eventuele klachten? In dit blog geven we

uitleg en tips als je last hebt van bekkeninstabiliteit. Zodat je snel weer van je

zwangerschap kunt genieten zonder klachten!


Wist je dat meer dan 50% van de zwangere vrouwen last krijgt van

bekkeninstabiliteit en bijbehorende klachten?


Wat is bekkeninstabiliteit?

Eigenlijk zegt het woord het al; bekkeninstabiliteit is instabiliteit van het

bekken, voornamelijk tijdens of na de zwangerschap. Dit wordt ook wel

symfysiolyse genoemd. Symfysiolyse betekent letterlijk het oplossen (lyse)

van de verbinding (symfyse) tussen de twee schaambeenderen. Ze lossen

natuurlijk niet echt op, maar worden weker en rekbaarder.


Een zwangerschap maakt een flinke impact op je lichaam; je hebt

hormoonwisselingen en je lichaam bereid zich voor op een baby. Tijdens dit

proces worden de gewrichtsbanden in het lichaam weker. Dit is normaal,

want een baby neemt immers wat ruimte in beslag. En komt uiteindelijk via

het bekken ter wereld. Niets om je zorgen over te maken, maar je wilt

natuurlijk voorkomen dat je klachten krijgt door bekkeninstabiliteit.


Bekkeninstabiliteit wordt ook weleens bekkenpijn of symfysiolyse

genoemd. Dit zijn andere benamingen voor dezelfde klachten.


Waaruit bestaat het bekken?

Je bekken bestaat uit vier botdelen (het heiligbeen, het staartbeen en het

linker- en rechterheupbeen) die verbonden zijn met gewrichten en

gewrichtsbanden. Deze gewrichten bevinden zich onderin de rug, aan beide

kanten van de wervelkolom. Normaal gesproken bewegen ze weinig, zodat

rug en bekken stevig met elkaar verbonden zijn.


Door de soepelere gewrichtsbanden komt er meer bewegingsruimte voor de

gewrichten en meer instabiliteit. Het bekken wordt soms te instabiel, waardoor het je lichaamsgewicht niet meer kan dragen. Zeker naarmate je

buik groeit. En dat kan voor pijnklachten zorgen.




Oorzaken bekkeninstabiliteit

De grootste oorzaak van bekkeninstabiliteit is het oprekken van de banden

rondom het bekken, ter voorbereiding van een zwangerschap. De meeste

vrouwen krijgen last rond de 20 e week van de zwangerschap, wanneer het

zwangerschapshormoon invloed krijgt. Bekkeninstabiliteit kan ook na de

bevalling ontstaan, bijvoorbeeld door een ongunstige ligging van de baby of

een snelle bevalling. Ook kun je last krijgen van bekkeninstabiliteit door een

ongeluk of sportblessure (vrouwen & mannen). De klachten zijn nagenoeg

hetzelfde.


Weet je niet zeker of je last hebt van bekkeninstabiliteit? Doe deze kleine

test: Til je knie op tot 90 graden van je heup en blijf een been staan. Probeer je

evenwicht voor 5 seconden te bewaren. Is dit lastig of pijnlijk? Dan heb je

waarschijnlijk last van bekkeninstabiliteit.


Symptomen bekkeninstabiliteit

De symptomen van bekkeninstabiliteit zijn niet bij iedereen hetzelfde. Vaak

wordt je sneller moe en heb je een zeurende, scherpe of brandende pijn.

Langdurig in dezelfde positie zitten of liggen is onplezierig. Je kunt last krijgen

van de volgende symptomen:

  • Pijn in het bekken

  • Pijn in de onderrug

  • Pijn in de onderbuik

  • Pijn in de de bovenbenen of liezen

  • Pijn rond stuitje (stuitbeen)

  • Ochtendstijfheid

  • Pijn bij het lopen

  • Pijn bij het traplopen

  • Pijn bij het omdraaien in bed

  • Pijn en moeite (instabiel) bij het staan op een been

  • Pijn bij het beginnen met lopen, na lang zitten

  • Pijn bij bepaalde bewegingen zoals fietsen of hardlopen

Het grootste deel van de pijnklachten tijdens de zwangerschap gaat vanzelf

over, maar dat kan maanden duren. Je lichaam heeft tijd nodig om te

herstellen.


Behandeling bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit is een natuurlijk proces van je lichaam. Lage rugpijn of

lichte bekkenpijn zijn klachten die vaak voorkomen bij een zwangerschap en

verdwijnen vanzelf na een aantal weken. Soms wordt er aangeraden om een

bekkenband te gebruiken om het bekken in de juiste positie te houden. Ook

helpen bepaalde oefeningen. Het allerbelangrijkste is om een goede balans

te vinden tussen inspanning en ontspanning. Door rust te houden, herstel je

sneller. Maar teveel rust werkt weer averechts, daardoor raken die spieren in

je bekken verzwakt.


Let goed op je houding. Je kunt klachten door bekkeninstabiliteit voorkomen

of verminderen door goed rechtop te staan. Veel zwangere vrouwen leunen

teveel met hun lichaam naar achteren, dit legt veel druk op het bekken.

Verdeel je gewicht over beide voeten met de tenen naar voren.


Wist je dat je in alle fasen van je zwangerschap behandeld kunt

worden door een chiropractor? Zelfs tot en met de uitgerekende

datum. We gebruiken hiervoor speciale technieken.


Tips bij bekkeninstabiliteit

  • Let op je ademhaling tijdens het bewegen, probeer goed door te ademen.

  • Lig op je zij tijdens het slapen, eventueel met een kussen tussen je benen.

  • Zorg voor een comfortabele stoel waar je lekker in zit.

  • Gaat trappenlopen lastig? Probeer eens langzaam zittende de trap af te gaan.

  • Vermijd lang stofzuigen en strijken, dit is te zwaar.

  • Zit niet met je benen over elkaar. Een kleermakerszit kan wel.

  • Rol bij het uit bed komen eerst op je zij en steek je voeten uit het bed. Daarna met je armen omhoog duwen en verder opstaan.

Oefeningen bij bekkeninstabiliteit

Door de bekkenspieren te trainen, voorkom je dat bekkeninstabiliteit erger

wordt. Het verlicht vaak ook de pijn in het bekken en de lage rug.


Oefening 1: Het bekken omhoog brengen

Ga op je rug liggen met gebogen knieën en voeten plat op de grond. Breng

het bekken licht omhoog en daarna omlaag. Herhaal deze oefening zo’n 10

keer.


Oefening 2: Bovenbeen optillen

Ga op je zij liggen en ondersteun je bovenlichaam met je arm. Til je bovenste

been op, span je bekkenbodemspieren aan, en laat weer zakken. Herhaal

deze oefening 10 keer en wissel dan van kant.


Oefening 3: Wisselend uitstrekken

Ga op handen en knieën zitten. Zet je handen onder je schouders en knieën

onder je heupen. Span je buikspieren en bekken aan en strek je rechterarm

en linkerbeen. Houd dit een paar seconden vast en wissel van kant. Doe dit

10 keer.


Chiropractie en bekkeninstabiliteit

Zwangere vrouwen met bekkeninstabiliteit kunnen veel baat hebben bij

chiropractie. Door het bekken te stabiliseren met chiropractische correcties

en oefeningen, worden je klachten al snel minder. Een juiste spierbalans rond

het bekken is erg belangrijk. Avant Garde Chiropractie heeft veel ervaring

met het behandelen van zwangere vrouwen. We nemen de tijd om meer te

weten te komen over jou en je zwangerschap. Het is veilig en we maken het

je zo comfortabel mogelijk.


Wilt je meer weten over wat chiropractie kan betekenen bij

bekkeninstabiliteit? Wil je graag jouw klachten verminderen en een zo

comfortabel mogelijke zwangerschap? Meer energie? Maak dan nu een

afspraak voor een eerste consult. Je hebt hiervoor geen verwijzing nodig van

de huisarts.

Featured Posts
Recent Posts
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square