Hoe kan ik mijn houding verbeteren? 5 tips!


Een verkeerde houding zorgt ervoor dat je wervelkolom, schouders en knieën flink worden belast. Het zorgt ervoor dat ergens in je lichaam teveel druk komt, deze druk wordt opgevangen door een ander deel van je lichaam en daar ontstaat de pijn. Stel; je loopt altijd met afhangende schouders, dit is slecht voor je schouders en daardoor vangt je rug het op waardoor je weer rugpijn krijgt. Op den duur kan een slechte houding ook leiden tot slijtage van de ruggenwervels en afname van je longcapaciteit. Het is een vicieuze cirkel die je moet doorbreken.

Met een juiste houding verbeter je niet alleen de bloedcirculatie en ademhaling, maar het geeft ook meer energie.

Verkeerde houding verergert klachten zoals: hoofdpijn, migraines, hernias, RSI klachten, rugpijn, uitstraling in armen/benen en paniek aanvallen.







Bewustwording Je moet bewust worden van hoe je zit, staat en loopt. Vraag om een vriend/collega een foto te maken van jou als jij achter de computer zit. Ziet het uit als foto 1? Dan ja, helaas zit jij met een verkeerde houding.


Kijk naar foto 2: Houd ondertussen ook je kin omhoog, maak je nek lang, schouders naar beneden, borst groot maken en ontspan je knieën. Het is belangrijk dat je hoofd niet naar voren ‘leunt’ maar in een rechte lijn boven je lichaam staat. Je mag geen spanning in je nek voelen.

Schouders Door je schouders naar beneden en achter te drukken, houd je de schouders los. Hierdoor blijf je soepel en ontstaat er geen ‘vaste’ nek en schouders. In het begin zul je dit niet lang volhouden.

Ademhaling Adem een paar keer door jouw lage buik goed in en uit. Dit zorgt voor ontspanning van de spieren en zorgt voor goed basis core-stabiliteit.

Buikspieren Minimaal 3x in de week rug en buikspieroefeningen doen, helpt om je lichaam in balans te houden. Je buikspieren zijn het centrum van je lichaam. De soort van buikspier oefening maakt echt wel uit.

Doe geen sit-ups of crunches, dit soort oefeningen versterkt een slechte houding en verkort de spieren van de buik. In het algemeen, de beste oefeningen voor houding zijn deadbug, birddog, plank en zij-plank.

Afwisseling Er is niet slechts één goede houding voor de hele dag, het lichaam houdt van verandering en beweging. Wissel dus tussen je stoel en een bal, of ga een uur staan. Neem je telefoongesprek mee tijdens een wandeling. Bewegen!