Wat is Spit?

.jpg

Bij Spit ervaren we een acute pijnscheut, in de volksmond spreken we ook wel over “door je rug gaan”. Soms staat men daarna een paar dagen scheef (een antalgische houding). De pijnscheut wordt veroorzaakt door een tussenwervel die door verkeerde belasting aan het inscheuren is.

Zo’n inscheuring wordt in de medische wereld een herniatie genoemd. Spit is dus een beginnende hernia. De tussenwervel die deels inscheurt, drukt door verkeerde belasting tegen een zenuw, geeft een acute schok door de onderrug en kan nog dagen of weken zeurend aanvoelen.

De pijn die we bij spit ervaren komt door een bedrukking/beklemming van de grote zenuwbundel, die vanuit de onderrug het been in loopt: de Ischias-zenuw. De term Ischias komt hier vandaan. Bij spit kan de pijn zeurend of stekend zijn en trekt soms helemaal door tot in het onderbeen of zelfs de voet. Echter blijft meestal de pijn enkel in de onderrug, bil en bovenbeen.

De pijn is ook illustratief voor een Ischias-aanval.

Spit is een 2-3 gradatie herniatie en benadert een volledige hernia (Lees over hernia stadia).

Bij alle gradaties van een tussenwervel-herniatie is het mogelijk dat de tussenwervel tegen een zenuwbaan aandrukt. In de onderrug is de naam van de hoofdzenuw de Ischias zenuw.

Ischias betekent dus irritatie van de Ischias zenuwbaan en is een symptoom van Spit of een volledige hernia.

Chiropractie bij Spit.

Door chiropractische behandelingen zijn rugklachten als spit meestal goed te verhelpen. Met corrigerende handelingen wordt een verdere beschadiging van de tussenwervelschijven en zenuwen voorkomen en herstel bevorderd.

Chiropractische behandelingen hebben tot doel een foutieve lichaamshouding te verbeteren, de beweeglijkheid van de wervelkolom te vergroten en de functie van de geïrriteerde zenuwen te herstellen. Dit gebeurt door gebruik van speciale technieken (zie onze technieken pagina). Een van de technieken is chiropractische manipulatie. Met de handen wordt druk op het gewricht gezet en het gewricht in beweging gebracht.  Zo herstelt de mobiliteit van het gewricht en vermindert de pijn.

Wat zijn de oorzaken van Spit?

• Slechte houding bij zitten, staan of lopen

Andere oorzaken zijn:

Wat zijn symptomen bij Spit?

De meest voorkomende symptomen van spit.

Spit is een veel voorkomende klacht. Het is een zeurende pijn die vooral voelbaar is in de onderrug, bil en het been. Ook is het mogelijk dat de pijn zich in beide billen en benen manifesteert. Vaak volgt de pijn die word ervaren bij spit het pad van de ischias zenuw die door het been loopt.

De Ischias-zenuw is de grootste zenuw van het lichaam. Als deze geïrriteerd is, kan de pijn voelbaar zijn in een groot deel van het been. Patiënten beschrijven de pijn aanvankelijk als een scherpe, zeurende pijn die naar verloop een dof gevoel geeft. Als het langer duurt, wordt de pijn vaak als brandend ervaren. Naast de chiropractische behandeling van de Ischias-zenuw zal de chiropractor speciale oefeningen adviseren. Voor de bevordering van het genezingsproces is het wenselijk dat deze Ischias-oefeningen regelmatig worden uitgevoerd.