Chiropractie technieken

Diversified techniek

De manipulaties zijn er op gericht blokkades in een gewricht op te heffen. Er wordt een korte snelle beweging gemaakt in het "parafysiologisch gebied", wat resulteert in een opening van het gewricht. Dit kan gepaard gaan met een klein knakje.

Het doel is om abnormale bewegingspatronen of bewegingsbeperkingen te corrigeren en daardoor de zenuwfunctie te normaliseren.

Thompson/drop techniek

Dit is een techniek waarbij speciale behandeltafels gebruikt worden, die de correcties ondersteunen en versterken.
De kussens van de tafel veren een korte afstand mee wanneer de correctie wordt uitgevoerd. De tafel absorbeert hierbij de kracht van de correctie.

Activator techniek

De activator is een apparaat dat een impuls geeft aan de wervelkolom of andere gewrichten. De impuls wordt met hoge snelheid en met precisie gegeven. De diepte en snelheid ervan kan worden ingesteld.

De activator is een hulpmiddel voor de chiropractor. Het wordt voornamelijk gebruikt als aanvulling naast de manipulatie en bij de behandeling van ouderen, kinderen en baby's.

Sacraal-occipitale techniek

Het sacrum (heiligbeen) is de basis van de wervelkolom. De biomechanica, neurologie en fysiologie van het menselijk lichaam functioneert beter wanneer het bekken in balans is. Het heiligbeen heeft aan beide zijden een gewricht met het bekken(SI gewrichten).

De stand en beweeglijkheid van het bekken kan gecorrigeerd worden door middel van blokken (driehoekige kussentjes). Hierdoor kan de balans tussen sacrum/heiligbeen en occiput/achterhoofd, indien nodig, hersteld worden, zodat het zenuwstelsel de kans krijgt optimaal te functioneren.

De Webster-techniek is een specifieke chiropractische sacrale (heiligbeen) analyse en gediversifieerde aanpassing. Het doel van de aanpassing is om de effecten van sacrale subluxatie / SI-gewrichtsdisfunctie te verminderen. Daarbij wordt de neuro-biomechanische functie in het bekken gefaciliteerd.

Een subluxatie / disfunctie van het heiligbeen, het grote driehoekige bot aan de basis van de ruggengraat, veroorzaakt het aanspannen en verdraait specifieke spieren en ligamenten . Deze gespannen spieren en ligamenten hebben een beperkend effect op de baarmoeder en belemmeren daardoor de foetus van het komen in de best mogelijke positie voor de geboorte. Heiligbeen subluxatie kan bijdragen aan een moeilijke bevalling voor de moeder (d.w.z. dystocie/obstructie van de bevalling), veroorzaakt door onvoldoende baarmoederfunctie, bekkencontractie en slechte presentatie van de baby. Correctie van heiligbeen subluxatie kan een positief effect hebben op al deze oorzaken van dystocie.

Neurobalans

This is a great place to add a tagline.

Tell customers more about you. Add a few words and a stunning pic to grab their attention and get them to click.

This space is ideal for writing a detailed description of your business and the types of services that you provide. Talk about your team and your areas of expertise.

Sports chiropractie

To gain diagnose:

Step 1: Functional Movement Screen

Step 2: Selective Functional Movement Assessment

The Functional Movement Screen (FMS) is a pre-participation screening tool designed to identify compensatory movement patterns that are indicative of increased injury risk and inefficient movement that causes reduced performance.

The SFMA is a movement based diagnostic system which systematically finds the cause of pain - not just the source - by logically breaking down dysfunctional movement patterns in a structured, repeatable assessment.

Guy Klooster MChiro DC  is ICCSP certified (International Certified Chiropractic Sports Practitioner),

FICS's aim is to set an appropriate minimum standard in theoretical and practical sports chiropractic education for chiropractors wanting to develop special competence in the field of sports chiropractic and to be qualified to serve on FICS teams, or teams selected with assistance from FICS,  at international events.

One of FICS primary objectives is promoting high standards of education and practice in sports chiropractic worldwide, in part through the development of postgraduate sports chiropractic programs.

Dry needling

Dry needling is een effectieve behandelmethode voor spiergerelateerde klachten als gevolg van spierknopen of pijnlijke verhardingen in een spier. Dry needling is een methode, waarbij de klacht in de spier wordt behandeld. Bij dry needling maakt de chiropractor gebruik van dunne naalden, waarmee de verhardingen in spieren snel en effectief worden ontspannen.

Om spierknopen te behandelen prikt de chiropractor ze aan. Zodoende wordt de spier als het ware gedwongen om te ontspannen. Het inbrengen van het naaldje in de huid is niet gevoelig, maar het aanprikken van de spierknoop kan best gevoelig zijn. Dit komt omdat het aanprikken samengaat met een korte, plotselinge samentrekking van de spier. Daarbij kan het de herkenbare bijkomende pijnklachten oproepen.

Wat is het effect van dry needling?

Na de behandeling voelen de behandelde spieren meestal zwaar en vermoeid aan, een flink spierpijngevoel. Daarnaast kunnen ook de opgeroepen bijkomende pijnklachten wat langer blijven hangen. Dit is volkomen normaal en hoort bij de behandeling. Over het algemeen verdwijnen deze klachten binnen één à twee dagen. Vaak is er naast het zware en vermoeide gevoel wel direct een effect merkbaar in de beweeglijkheid van de spier. Na de behandeling krijgt u adviezen en oefeningen mee voor verder herstel.

Shockwave Therapie

Liever geen operatie of injectie, dan is shockwavetherapie tot de mogelijkheden

Heeft uw als vele met u last van chronische pijn en heeft u al van alles geprobeerd om er van af te komen? Medicijnen, injecties, oefentherapie en de pijn blijft maar terug komen? Vaak word chonische pijn aan het bewegingsapparaat veroorzaakt door peesonsteking met tot gevolg calcificatie van de pees.

Shockwavetherapie is zeer effectief bij pees, spier en gewrichtspijn. Wanneer een onsteking chronisch word nemen de mogelijkheden tot herstel af. De lichaamseigen cellen worden “moe” en de fysiologische herstelprocessen komen stil te liggen. Shockwavetherapie bevorderd het lichaamseigen herstelvermogen direct op de pijnlocatie.

Behandel indicatie zijn o.a.:

• Hielspoor / onderzijde voet

• Achillespeesontsteking

• Kniepees / knie algemeen

• Enkel & knie artrose

• Slijmbeursontsteking knie

• Shin splints / scheenbeen

• Hamstring / achterzijde bovenbeen

• Slijmbeursontsteking heup

• Heupklachten

• Piriformis / bil

• Schouder & Schouder pezen

• Slijmbeursonsteking schouder & algemeen

• Tenniselleboog & Golfelleboog

• Pezen rond de pols

• Dupuytren & triggerfinger

Instrument assisted myofasical release (IAMFR)

Wat is het effect van dry needling?

AVANT-GARDE CHIROPRACTIE, Guy Klooster, Chiropractie Haarlem, Chiropractie Bloemendaal, Chiropractie Overveen, Rugpijn, Rugklachten

AGB : 90060930