HEEFT U

Zwangerschapklachten?

Heeft u pijn in uw nek, middendrug, onderrug of bekken?

Heeft u een strakke band over uw buik?

Heeft u hoofdpijn?

Krijgt u pijn na een lange dag of heeft u juist pijn wanneer uw wakker wordt?

Is de pijn constant of plotseling?

Heeft u uitstralingspijn naar uw benen?

Heeft u last als u loopt, beweegt of juist ontspant?

Beperkt de pijn uw dagelijkse activiteiten?

Heeft u hypermobiliteit of instabiliteit in uw lichaam?

Ligt de baby in de juiste positie voor de bevalling?

Wilt u een check-up zodat uw bevalling makkelijker / minder pijnlijk wordt?

Als u akkoord gaat met deze verklaringen, kunt u een afspraak met ons maken.

Chiropractie tijdens de zwangerschap

Wij hebben al het genoegen gehad een aantal moeders in spe te mogen ontvangen hier bij Avant-Garde Chiropractie, hier een kleine lijst met redenen waarom zij onze praktijk bezochten:

• Onderrugpijn

• Bekkeninstabiliteit

• Bekkenpijn

• Strakke/ gespannen buik

• Nekpijn

• Beenpijn/uitstraling

• Borst/buikpijn

50% van alle zwangere vrouwen lijdt aan rugpijn tijdens de zwangerschap, en 75% van de vrouwen lijdt aan lage rug  & bekken pijn tijdens de bevalling (Vleeming 2008).

Wat zijn de oorzaken van onderrugpijn/ bekkenpijn tijdens de zwangerschap?

De oorzaken hiervan zijn:  toename van het lichaamsgewicht, veranderingen in het bekken, bijvoorbeeld een scheefstand of een fixatie en verandering van de lichaamshouding zoals een uitstekende buik in combinatie met een te holle rug . Tijdens de zwangerschap kunnen één of beide bekken/SI-gewrichten geblokkeerd zijn. Dit geeft bekkenpijn, bilpijn, liespijn en pijn in de benen. Deze hoeven niet allemaal tegelijkertijd aanwezig te zijn. Een SI-gewrichtsblokkade kan leiden tot een bekkenscheefstand of bekkenwringing (bekkentorsie).

De veranderingen onder in de wervelkolom en het bekken kunnen op hun beurt weer leiden tot klachten in de middenrug, bovenrug en zelfs de nek.  Deze klachten lopen vaak door elkaar heen.

Hoe ontstaan bekkeninstabiliteit?

Door hormonale veranderingen worden aan het einde van de zwangerschap de banden en gewrichtskapsels van de bekkenbodem en de bekkenring rekbaarder.  Deze toegenomen beweeglijkheid (hypermobiliteit) kan na de geboorte leiden tot bekkeninstabiliteit. Bekkeninstabiliteit noemen we ook wel symfysiolyse of symfysis pubis disfunctie. De druk van het lichaamsgewicht op de hypermobiele banden en gewrichten geeft pijn rond de bekkengewrichten en het schaambeen.

Heeft u een stuitliggende kindje?

De meeste kindje liggen tijdens de geboorte met het hoofdje naar beneden met het achterhoofd richting jouw buik. Soms ligt een kindje wel met het hoofdje naar beneden maar wijkt de ligging van het hoofdje af van deze zogenaamde “achterhoofdsligging”. Het kan ook zijn dat je kindje met de billen naar beneden ligt, een zogenaamde “stuitligging”. Kindjes die in een andere dan de meest voorkomende houding liggen kunnen vaak wel vaginaal worden geboren maar deze geboortes zijn vaak wat moeilijker, er komen ook vaker complicaties bij kijken en deze geboortes eindigen ook vaker in een keizersnede. Soms wordt er op voorhand al gekozen voor een keizersnede door de moeder.  Tijdens de zwangerschap kun je al het één en ander doen om je kindje het zo makkelijk mogelijk te maken om in de meest optimale houding te gaan liggen. Zo speelt je lichaamshouding een belangrijke rol.

De Webster techniek werd ontwikkeld door Dr Larry Webster, dit is stichter van de International Chiropractic Pediatric Association, in 1978 . De Webster Techniek is een specifieke chiropractische behandelen techniek voor zwangere vrouwen en is ontworpen om de oorzaak van intra-uteriene dwang te verlichten.

Chiropractische zorg tijdens de zwangerschap is van vitaal belang voor de normale fysiologische functie van zowel de moeder als de baby gedurende de zwangerschap en de geboorte. Meer vrouwen en geboorte deskundige ontdekken de vele voordelen van chiropractische zorg tijdens de zwangerschap en erkennen dit vakgebied via Webster-techniek.

De Webster-techniek is een specifieke chiropractische sacrale (heiligbeen) analyse en gediversifieerde aanpassing. Het doel van de aanpassing is om de effecten van sacrale subluxatie / SI-gewrichtsdisfunctie te verminderen. Daarbij wordt de neuro-biomechanische functie in het bekken gefaciliteerd.

Een subluxatie / disfunctie van het heiligbeen, het grote driehoekige bot aan de basis van de ruggengraat, veroorzaakt het aanspannen en verdraait specifieke spieren en ligamenten . Deze gespannen spieren en ligamenten hebben een beperkend effect op de baarmoeder en belemmeren daardoor de foetus van het komen in de best mogelijke positie voor de geboorte. Heiligbeen subluxatie kan bijdragen aan een moeilijke bevalling voor de moeder (d.w.z. dystocie/obstructie van de bevalling), veroorzaakt door onvoldoende baarmoederfunctie, bekkencontractie en slechte presentatie van de baby. Correctie van heiligbeen subluxatie kan een positief effect hebben op al deze oorzaken van dystocie.

Wat kan chiropractie voor u bieden?

Chiropractie is bovendien een veilige geneeswijze, waarbij geen medicijnen worden gebruikt. Dit is natuurlijk erg belangrijk tijdens de zwangerschap voor zowel de moeder als de baby. De behandeling is erg zacht en we gebruiken specifieke technieken om pijn en ongemak te verlichten tijdens de zwangerschap, evenals het stimuleren van een prettige bevalling.

Ons doel is om tijdens de zwangerschap een hoog niveau van zorg te bieden om het comfort en de veiligheid van zowel moeder als baby te verzekeren, we bieden nazorg wanneer de baby is geboren. Door gebruik van speciale zwangerschapstechnieken kunnen zwangere vrouwen tot op de dag van de bevalling behandeld worden om zo optimale mobiliteit in het bekken te bevorderen, het bevallingsproces te vergemakkelijken en instabiliteit tegen te gaan.  Als de bekkengordel en de (lage) rug weer normaal kunnen functioneren, wordt de optimale ruimte in de buikholte hersteld en worden de laatste fase van de zwangerschap en de uitdrijving een stuk gemakkelijker.

Na 20 weken zwangerschap word het steeds lastiger om op  uw buik te liggen, daarom hebben wij een speciaal kussen met ruimte voor de buik en borsten zodat u prettig op de buik kan liggen tijdens de behandeling.

zwangerschap?

HEEFT U KLACHTEN NA DE

Heeft u pijn door de zwangerschap gehad?

Heeft u een moeilijke of lange bevalling gehad?

Heeft u pijn in uw nek, middenrug, onderrug of bekken?

Heeft u uitstraling naar uw benen?

Heeft u last als u loopt, beweegt of juist ontspant?

Beperkt de pijn uw dagelijkse activiteiten?

Heeft u moeite om uw baby op te tillen?

Heeft u tijdens het geven van borstvoeding last van uw schouders of nek?

Heeft u hypermobiliteit of instabiliteit in uw lichaam?

Als u akkoord gaat met deze verklaringen, kunt u een afspraak met ons maken.

Heeft uw nog vragen over als chiropractie voor uw is? Stuur ons een berichtje.

AVANT-GARDE CHIROPRACTIE, Guy Klooster, Chiropractie Haarlem, Chiropractie Bloemendaal, Chiropractie Overveen, Rugpijn, Rugklachten

AGB : 90060930